Beginnen met yoga

Kom je voor het eerst yoga doen bij Yoga Bij Emma? Welkom!

Wat staat je allemaal te wachten voor, tijdens en na je eerste yogales? Lees onderstaande tips door en stel gerust vragen aan de docent. Het is vooral belangrijk om dicht bij jezelf te blijven en te genieten van de les.

Voor de les

Het is prettig om soepele en makkelijk zittende kleding aan te trekken. Trek een vestje/ trui aan die je makkelijk uit kunt doen tijdens de les. Yoga beoefenen we op onze blote voeten. Wel is een paar sokken fijn tijdens de eindontspanning. Neem deze dus gerust mee.
Als je last van blessures of lichamelijke klachten hebt, geef je dit voor de les aan. Ik zal daar rekening mee houden om verdere klachten te voorkomen. Het aangeven van je eigen grenzen is een belangrijk onderdeel van yoga. Forceer niets.

Een kwartier voor de les begint zal de studio open zijn en kun je naar binnen. Je kunt je eigen mat of een mat van de studio gebruiken en een eigen plekje zoeken. Dit is een mooi moment om je te richten op je ademhaling, wat te rekken en strekken en/of je concentratie te zoeken.

Een zware maaltijd net voor de yogales nuttigen wordt sterk afgeraden. Dit kan zorgen voor krampen en misselijkheid tijdens de les. Nuttig 2 a 3 uur voor de les geen zware maaltijden meer. Een stukje fruit en wat water kunnen geen kwaad. Na de les is het van belang om veel water en/of kruidenthee te drinken. Dit zorgt ervoor dat de afvalstoffen, die tijdens de les vrijkomen, afgevoerd kunnen worden. Voldoende drinken na de les voorkomt hoofdpijn.

Tijdens de les

Respecteer je lichaam tijdens de yogales. Voel waar je grenzen liggen en ga daar niet overheen. Het kan zijn dat niet alle houdingen prettig voelen. Op het moment dat een houding pijn doet kom je uit de houding en laat je het mij weten.

Drinken tijdens de les wordt afgeraden. De warmte die door de houdingen vrijkomt in je lichaam zorgt ervoor dat de energie stroomt en diepere lagen van je lichaam binnentreedt. Door te drinken rem je deze warmte af. Het drinken na de les is wel van groot belang.

Na de les

Na de eindontspanning drinken we met elkaar een kopje thee en is er een moment om wat te kletsen en vragen te stellen. Belangrijk is om thuis veel water en/of warme kruidenthee te drinken. Dit voorkomt hoofdpijn.

Je maakt de mat schoon en ruimt deze (met eventueel andere benodigdheden) op.

Het kan zijn dat je, zeker als je net begint met yoga, na de les last krijgen van misselijkheid, duizeligheid en hoofdpijn. Geef dit aan bij mij. De yogahoudingen stimuleren allerlei processen in je lichaam. De afvoer van gifstoffen vormt hier een groot onderdeel van. Vooral na de les zal je dit kunnen merken.